Zīdīšanas uzturs

Gan jau, ka jūs esat dzirdējuši veco teicienu, ka grūtniecības laikā jums vajadzētu ēst par diviem cilvēkiem. Lai gan tajā ir zināma daļa patiesības, jums to nevajadzētu uztvert burtiski. Pētījumi ir pierādījuši, ka pārmērīga ēdiena uzņemšana var pārvērst gestācijas diabētu par 2.tipa cukura diabētu. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai jūsu uzturs sniegtu ķermenim visu nepieciešamo grūtniecības laikā, taču ne vairāk.

Noteikumi ir līdzīgi arī zīdīšanas periodā. Arī zīdīšanas periodā jums ir jānodrošina savs ķermenis ar veselīgu un sabalansētu uzturu, kas ietver plašu uzturvielām bagātu sastāvdaļu klāstu daudzumos, kas atbilst jūsu ķermenim nepieciešamajam. Zīdīšanas laikā jūs varat patērēt par līdz pat 500 kalorijām vairāk nekā parasti. Tāpēc, atkarībā no grūtniecības laikā uzņemtā svara pieauguma, jūsu vielmaiņas un citiem faktoriem, jums var būt vai nebūt nepieciešams palielināt uzņemtā ēdiena daudzumu. Drošākais veids, kā ievērot veselīgu uzturu, ir ieklausīties savā ķermenī. Ēdiet tad, kad jūtaties izsalkuši, un ieturiet vairākas, taču izmēros mazākas, ēdienreizes. Tomēr, ja jūs izjūtat ēstgribas zudumu, konsultējieties ar savu ārstu. Dažreiz ēstgribas zudums var liecināt par pēcdzemdību depresiju.

Ko tieši nozīmē sabalansēts uzturs?

Sabalansēta uztura pamatā ir daudzveidīgums. Ēdot dažādu veidu pārtiku, mainīsies krūts piena garša, kas ļaus bērniņam pielāgoties un pieņemt dažādas garšas ilgi pirms cieto pārtikas produktu lietošanas bērniņa uzturā. Veselīgs uzturs ir balstīts uz dabīgiem pārtikas produktiem, nevis industriāli apstrādātiem pārtikas produktiem, kas ne tikai satur mazāk uzturvielu, bet arī daudzas sastāvdaļas, kas jūsu ķermenim nemaz nav nepieciešamas, piemēram, mākslīgās krāsvielas un garšas uzlabotājus. Kad runa ir par ēdiena veidiem, kādiem ir jāatrodas uz jūsu šķīvja, par mērķi vajadzētu izvirzīt visu zemāk aprakstīto grupu ēdienu ēšanu ikdienā:

  • Olbaltumvielām bagāti pārtikas produkti, piemēram, liesa gaļa, olas, zivs (ar mazu dzīvsudraba saturu), piena produkti pupiņas un pākšaugi
  • Kā cietes avots – pilngraudu maize un rīsi.
  • Daudz augļu un dārzeņu, it īpaši zaļo lapu dārzeņus.
  • Pārtikas produkti ar augstu kalcija saturu, piemēram, piena produkti.
  • Labie tauki, kas ir atrodamo riekstos, avokado, zivīs un augstākā labuma jeb extra virgin olīveļļā.
  • Daudz ūdens.

Ēdieni, no kuriem jāvairās zīdīšanas laikā

Lai gan vispārīgais ieteikums ir tāds, ka jūs samērīgos daudzumos drīkstat ēst gandrīz jebko, ir noteikti pārtikas produkti, kuru uzņemšanu jums vajadzētu ierobežot vai arī pilnībā izslēgt..

Govs piena dzeršana var dažreiz ietekmēt mazuli, izraisot tādus simptomus kā vēdera uzpūšanās, ādas izsitumi, sejas pietūkšana, caureja, vemšana utt., kas rodas govs pienā esošo olbaltumvielu dēļ, pret kurām mazulim var būt alerģija. Ja jūs māc bažas, ka tas var būt noticis ar mazuli, konsultējieties ar savu ārstu par to, vai nevajadzētu dažas dienas nedzert govs pienu, lai varētu novērot, vai mazuļa izrādītie simptomi nemazinās.

Zīdīšanas laikā neuzņemiet lielu daudzumu kofeīna. Vispārīgais ieteikums ir ne vairāk par 200mg kofeīna dienā mātēm zīdīšanas periodā. Paturiet prātā, ka kofeīns ir atrodams ne tikai kafijā, bet arī melnajā tējā, enerģijas dzērienos un dažās limonādēs. Paaugstināta kofeīna daudzuma uzņemšana var padarīt mazuli nemierīgu un nervozi, bieži pat radot miega traucējumus.

Alkohols līdz zīdainim nonāk caur krūts pienu, tāpēc ir jāizvairās no pastāvīgas alkohola lietošanas zīdīšanas laikā. Ja jūs vēlaties iedzert glāzi vīna, vislabāk darīt to uzreiz pēc zīdīšanas vai piena izpumpēšanas. Ļaujiet paiet vismaz 2 stundām (uz katru alkoholisko dzērienu) pirms nākamās zīdīšanas vai piena izpumpēšanas reizes. Tādējādi ķermeņa rīcībā ir pēc iespējas ilgāks laiks, lai atbrīvotu sevi no alkohola pirms nākamās barošanas reizes.

Dažreiz jūs varat ievērot, ka zīdainim ir krampji pēc tam, kad jūs esat apēduši garšaugus vai dārzeņus, piemēram, sīpolus, puravu vai pupiņas. Tā var būt tikai sakritība, taču, ja jūs ievērojat, ka tas tā notiek katru reizi, ir ieteicams attiecīgos pārtikas produktus uz laiku izslēgt no sava uztura.

Ja jūs esat pieraduši pie veselīga uztura, kas ietver noteiktus garšaugos, jums nav jāmaina savi ieradumi, ja aprūpējamais zīdainis neizrāda nekādas traucējumu pazīmes. Visticamāk, ka viņš dzemdē ir pieradis pie noteiktiem garšaugiem.